Συνολικές προβολές σελίδας

Paypal

Καλωσόρισμα

Χαιρόμαστε που μπήκατε στο ιστολόγιό μας και σας καλωσορίζουμε στο όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Η πρώτη έκδοση της Μεταγλώττισης της Καινής Διαθήκης έγινε το 1991. Η έκδοση εκείνη έχει πλέον εξαντληθεί. Η μετάφραση βασίζεται στο Κριτικό Κείμενο της Καινής Διαθήκης, που θεωρείται παγκοσμίως επιστημονικά εγκυρότερο, χωρίς να παραβλέπουμε όσα εδάφια θεωρούμε σημαντικά από το Εκκλησιαστικό Κείμενο της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Η μετάφραση είναι πιστή και γίνεται κατά το δυνατόν λέξη προς λέξη από το αρχαίο κείμενο. Αυτό σημαίνει Μεταγλώττιση. Εισάγουμε πολλές υποσημειώσεις όπου επεξηγούμε δύσκολα εδάφια ή δίδεται το νόημα. Οι υποσημειώσεις είναι φιλολογικές και ερμηνευτικές.

Αυτή είναι η μετάφραση όλων των Χριστιανών. Ο καθένας μπορεί να τη διαβάσει και να εκφέρει τη γνώμη του γραπτώς. Θα την εξετάσουμε και θα τη λάβουμε σοβαρά υπόψη. Αν θέλετε να κάνετε σχόλια σε οποιοδήποτε εδάφιο κάποιου κεφαλαίου, σημειώστε στο τέλος του κεφαλαίου τη λέξη "σχόλια" και στο πινακάκι που ανοίγει γράψτε το σχόλιό σας.

Βοηθήστε μας να κάνουμε μαζί ως πιστοί του Κυρίου μας την καλύτερη δυνατή μετάφραση στην πατρίδα μας. Την μετάφραση του εικοστού πρώτου αιώνα. Θέλουμε να είναι ένα συλλογικό έργο όπου μπορούν να συνεργαστούν συγχρόνως οι πιστοί όλων των εκκλησιαστικών Δογμάτων και αποχρώσεων, θεολόγοι, φιλόλογοι, ποιμένες εκκλησιών, ιερείς, απλοί πιστοί κλπ. Κανένας δεν αποκλείεται. Ο σκοπός είναι να γίνει μια μετάφραση μελέτης για Έλληνες.

Αρχικά παραθέτουμε τη μετάφραση της Καινής Διαθήκης, που έχει ολοκληρωθεί όπως τη βλέπετε, αλλά θα γίνουν στην πορεία διορθώσεις. Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στη μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης από το εβραϊκό μασωριτικό κείμενο, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη το κείμενο της μετάφρασης των εβδομήκοντα και τη μετάφραση του Νεοφύτου Βάμβα. Παρακαλούμε προσεύχεστε και για τη μετάφραση της Παλαιάς Διαθήκης που έχει ήδη αρχίσει.

Συγγραφικά δικαιώματα


H KAINH ΔΙΑΘΗΚΗ, Μεταγλώττιση, Γ΄ έκδοση.

Copyright©Σπύρος Κίμ. Καραλής.


Το έργο αυτό όπως το διαβάζετε είναι προσωρινό. Λόγω της φύσης του δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Για να αποφευχθεί οποιαδήποτε αλλοίωση κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας αυτής της Μεταγλώττισης, αναγκαζόμαστε να χρησιμοποιήσουμε τα νόμιμα δικαιώματα συγγραφής. Στο μέλλον πιθανόν οι όροι των δικαιωμάτων να τροποποιηθούν, ώστε να έχουν δικαίωμα όλοι να χρησιμοποιούν χωρίς εμπόδια αυτήν την μετάφραση απεριόριστα. Για την ώρα ισχύουν οι εξής όροι:

Σε οποιαδήποτε χρησιμοποίηση αυτής της έκδοσης της Καινής Διαθήκης, με οποιονδήποτε τρόπο ή μέσον -- μηχανικό, ηλεκτρονικό ή ηχητικό -- πρέπει να δοθεί γραπτή άδεια από το μεταφραστή Σπύρο Κίμωνος Καραλή (τηλ. 210-6219848, 69.777.07.806, e-mail: haghios@yahoo.gr, εκτός αν χρησιμοποιηθούν μέχρι και 1.000 εδάφια της Καινής Διαθήκης, αρκεί τα εδάφια που αναφέρονται να μη συμπεριλαμβάνουν ένα ολόκληρο βιβλίο της Καινής Διαθήκης ούτε τα εδάφια που αναφέρονται να ξεπερνούν το 50% του έργου μέσα στο οποίο αναφέρονται. Σε οποιαδήποτε αναφορά εδαφίων είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται η ένδειξη:

"Μεταγλώττιση της Καινής Διαθήκης" Σπύρου Κίμ. Καραλή", Γ' έκδοση.

Προσφορά

Όσοι θέλουν να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση του έργου της Παλαιάς Διαθήκης, που ήδη γίνεται με τις ίδιες μεταφραστικές αρχές της Καινής Διαθήκης, μπορούν να δώσουν οποιαδήποτε προσφορά θελήσουν, πατώντας άνω αριστερά στην αρχή του ιστολογίου πάνω στο κουμπάκι Paypal (Donate).

Όσοι ενδιαφέρονται να λάβουν επιπλέον όλη την μετάφραση της Καινής Διαθήκης με τις εισαγωγές για κάθε βιβλίο μαζί με όλες τις υποσημειώσεις σε μορφή αρχείου pdf, θα πρέπει να στείλουν μια προσφορά τουλάχιστον από 10 € και άνω.

Μόλις στείλουν την προσφορά στο Paypal, πατώντας το κουμπάκι που γράφει Donate, ας μας στείλουν ειδοποίηση στο ακόλουθο e-mail: haghios@yahoo.gr
Eκεί θα αναφέρουν το ποσό της προσφοράς που έκαναν και την ημερομηνία που έστειλαν τα χρήματα, και αμέσως θα τους στείλουμε όλο το αρχείο της Μεταγλώττισης της Καινής Διαθήκης. Το αρχείο pdf μπορείτε να το δείτε με το πρόγραμμα Adobe Reader, το οποίο μπορείτε να κατεβάσετε δωρεάν από το διαδίκτυο, σε αυτήν την ιστοσελίδα: http://get.adobe.com/reader/

Σημείωση


Αν τα γράμματα του κειμένου σας φαίνονται μικρά, μπορείτε να τα μεγαλώσετε πατώντας τα πλήκτρα "Ctrl και +". Θα δείτε ότι όσες φορές πατήσετε τα πλήκτρα θα συνεχίζουν να μεγαλώνουν τα γράμματα του κειμένου στην οθόνη σας. Το αντίθετο γίνεται όταν πατήσετε τα πλήκτρα "Ctrl και -". Τότε τα γράμματα θα μικραίνουν.

Mπορείτε να δείτε καλύτερα αυτό το ιστολόγιο χρησιμοποιώντας τον εξυπηρετητή (server) Mozilla Firefox. Eκεί θα βλέπετε καλύτερα τις υποσημειώσεις παρά στον Internet Explorer. Για να κατεβάσετε τον Mozilla Firefox πηγαίνετε στην ιστοσελίδα τους και, αν θέλετε, κατεβάστε τον στα ελληνικά.

http://www.mozilla.com/en-US/firefox/all.html

Διευκρινίσεις στη μεταφραστική εργασία της «Μεταγλώττισης» της Καινής Διαθήκης


Αυτό το κείμενο έχει σκοπό να κατατοπίσει τους αναγνώστες της Μεταγλώττισης της Καινής Διαθήκης προκειμένου να γνωρίσουν τις μεταφραστικές αρχές αυτού του έργου, το κείμενο απ’ όπου έγινε η Μεταγλώττιση, τον σκοπό για τον οποίο έγινε και τη βιβλιογραφία η οποία υποβοήθησε το έργο αυτό.

Οι μεταφραστικές αρχές της «Μεταγλώττισης»

Οι μεταφραστικές αρχές για την Καινή Διαθήκη είναι οι ακόλουθες:

1. Με βάση το σχετικό υπόμνημα της θεολογικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών που αναφέρει ότι «από τις 4900 λέξεις της Καινής Διαθήκης, οι 2280 χρησιμοποιούνται και σήμερα, ενώ οι 2200 είναι γενικά κατανοητές – μόνο περίπου 400 λέξεις της αρχαίας κοινής ελληνικής είναι σήμερα εντελώς άγνωστες» (Επετηρίς του Πανεπιστημίου Αθηνών 1908/96 σελ. 141), αποφασίστηκε όσες λέξεις του αρχαίου κειμένου υπάρχουν και στη σημερινή νεοελληνική δημοτική γλώσσα, να αφήνονται αυτούσιες και στο κείμενο της Μεταγλώττισης. Φυσικά γίνονται οι απαραίτητες τροποποιήσεις σύμφωνα με τη γραμματική της δημοτικής γλώσσας του Μανόλη Τριανταφυλλίδη (έκδοση ΟΕΔΒ, για τα σχολεία).

2. Σχετικά με τις λέξεις που στο αρχαίο κείμενο είναι σύνθετες (π.χ. πρόθεση + ουσιαστικό) και δεν υπάρχουν αυτούσιες στη δημοτική γλώσσα, αφήνεται στο κείμενο της Μεταγλώττισης το δεύτερο συνθετικό (π.χ. ουσιαστικό ή επίθετο ή ρήμα) εφόσον αυτή η λέξη υπάρχει στη σημερινή δημοτική γλώσσα.

Αν το δεύτερο συνθετικό δεν υπάρχει στη σημερινή δημοτική γλώσσα, τότε προτιμάται μια αντίστοιχη λέξη για τη μεταγλώττιση του δεύτερου συνθετικού, έχοντας μπροστά της το πρώτο συνθετικό της αρχαίας σύνθετης λέξης. Η καινούργια σύνθετη λέξη τίθεται στο κείμενο της Μεταγλώττισης εφόσον φυσικά υπάρχει στη σημερινή δημοτική γλώσσα.

3. Ακολουθείται κατά το δυνατόν λέξη προς λέξη μετάφραση (μεταγλώττιση) από το αρχαίο κείμενο στο νέο, τηρώντας συντακτικά τη σειρά των λέξεων του αρχαίου κειμένου όπου είναι δυνατόν.

4. Στη μεταγλώττιση των ρημάτων γίνεται προσπάθεια να τηρηθεί ο ίδιος χρόνος που υπάρχει στο ρήμα του αρχαίου κειμένου λόγω της θεολογικής σημασίας τους. Π.χ. συχνά στις μεταφράσεις των αρχαίων κειμένων, ο χρόνος παρακείμενος αποδίδεται στη μετάφραση ως αόριστος. Τούτο όμως δεν είναι ακριβές, γιατί ο χρόνος αόριστος αναφέρεται σε κατάσταση του παρελθόντος που έγινε στιγμιαία στο παρελθόν ή αναφέρεται συνοπτικά στο παρελθόν και τέλειωσε πάλι στο παρελθόν. Ο παρακείμενος όμως στην αρχαία ελληνική όπως και στη νέα, αναφέρεται σε μια κατάσταση η οποία άρχισε στο παρελθόν, αλλά συνεχίζεται μέχρι το παρόν.

Έτσι η λέξη του Ιησού Χριστού πάνω στον σταυρό, «Τετέλεσται» (παρακείμενος οριστικής του ρήματος «τελέομαι», γ΄ πρόσωπο ενικού), αναφέρεται στο έργο που εκτελέστηκε, εκπληρώθηκε, τελείωσε στο παρελθόν – σε σχέση με τη στιγμή κατά την οποία μιλούσε – αλλά συνεχιζόταν μέχρι το παρόν κατά τη στιγμή που Εκείνος μιλούσε, και λογικά συμπεραίνουμε ότι συνεχίζεται και μέχρι τώρα, μέχρι τις ημέρες μας. Συνεπώς, η σωστή μετάφραση δεν είναι, «τέλειωσε ή εκτελέστηκε ή εκπληρώθηκε», αλλά «έχει τελειώσει ή έχει εκτελεστεί ή έχει εκπληρωθεί».

5. Η δημοτική γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε, είναι πολύ ευρεία και περιέχει στοιχεία της καθαρεύουσας, ακόμα και της αρχαίας ελληνικής. Συνεπώς, λέξεις που είναι τρέχουσες στη θεολογική ορολογία, κρατούνται και στο κείμενο της Μεταγλώττισης, όπως οι λέξεις θύρα, άρτος, άμπελος, ποιμένας κλπ.

6. Έγινε προσπάθεια να αποφευχθεί κατά το δυνατόν νοηματική μετάφραση ακόμα και στα δύσκολα σημεία. Προτιμήθηκε πάντοτε η κατά λέξη μετάφραση, βάζοντας πρόσθετες λέξεις με διαφορετική οικογένεια τυπογραφικών στοιχείων για διασαφήνιση.

Το αρχαίο κείμενο από το οποίο έγινε η Μεταγλώττιση, περιέχει 138355 λέξεις. Το αμιγώς μεταγλωττισμένο κείμενο αποτελείται περίπου από 146240 λέξεις και οι πρόσθετες λέξεις με την πλάγια γραφή είναι περίπου 18257. Δηλαδή οι πρόσθετες λέξεις που θέτονται προς διασαφήνιση (πλάγια γραφή) και οι οποίες δεν αντιστοιχούν σε κατά λέξη μετάφραση των λέξεων του αρχαίου κειμένου, απαρτίζουν ποσοστό 11,10 % του συνολικού κειμένου της Μεταγλώττισης που είναι 164497 λέξεις.

Επίσης χρησιμοποιήθηκαν ευρέως υποσημειώσεις όπου γίνονται επεξηγήσεις των δυσνόητων λέξεων, δίνονται συνώνυμα, εναλλακτικές ερμηνείες του αρχαίου κειμένου και αναφορές στις κυριότερες παραλλαγές άλλων αρχαίων χειρογράφων.

7. Οι μεταφραστές πιστεύουν στην κατά λέξη θεοπνευστία των πρωτοτύπων αρχαίων κειμένων της Αγίας Γραφής, βασιζόμενοι στα λόγια του Ιησού Χριστού, «Γιατί αλήθεια σας λέω: ωσότου παρέλθει ο ουρανός και η γη, ένα γιώτα ή μία κεραία δε θα παρέλθει από το νόμο, ωσότου όλα γίνουν» (Ματθαίος 5:18), και τα λόγια του αποστόλου Παύλου, «Γι’ αυτό κι εμείς ευχαριστούμε το Θεό αδιάλειπτα, γιατί όταν παραλάβατε το λόγο του Θεού που ακούσατε από εμάς, τον δεχτήκατε όχι ως λόγο ανθρώπων, αλλά καθώς είναι αληθινά, ως λόγο Θεού, ο οποίος και ενεργεί μέσα σ’ εσάς που πιστεύετε» (Α΄ Θεσσαλονικείς 2:13) και «Όλη η Γραφή είναι θεόπνευστη και ωφέλιμη για διδασκαλία, για έλεγχο, για επανόρθωση, για παιδεία που γίνεται με δικαιοσύνη, για να είναι άρτιος ο άνθρωπος του Θεού, για κάθε έργο αγαθό καταρτισμένος» (Β΄ Τιμόθεο 3:16). Γι’ αυτόν τον λόγο και προσπάθησαν οι μεταφραστές να κρατηθούν στη Μεταγλώττιση όσο το δυνατόν πιο κοντά στις λέξεις του αρχαίου κειμένου. Πιστεύουν επίσης ότι τα νοήματα του θείου Λόγου έχουν άμεση σχέση με τις λέξεις που υπάρχουν στο αρχαίο κείμενο, γι’ αυτό και κάθε απομάκρυνση από την κατά γράμμα μετάφραση (μεταγλώττιση) αλλοιώνει τα νοήματα του θείου Λόγου. Συνεπώς ο σύγχρονος μεταφραστικός τρόπος της «δυναμικής αντιστοιχίας» είναι απορριπτέος από τους μεταφραστές της Μεταγλώττισης λόγω του υποκειμενικού στοιχείου των διαφόρων μεταφραστών και των κινδύνων αλλοίωσης των νοημάτων του θείου Λόγου. Οι μεταφραστές προτιμούν να αφήνουν αυτούσιες στο κείμενο της Μεταγλώττισης ορισμένες βιβλικές λέξεις – «κλειδιά» με βαθιά θεολογική σημασία, έστω και αν δεν είναι σήμερα απόλυτα κατανοητές (πράγμα που σε τελευταία ανάλυση ποτέ δεν ήταν, ούτε ακόμα και την εποχή που έγραψαν οι ιεροί συγγραφείς) όπως π.χ. οι λέξεις «δικαιοσύνη», «ιλασμός», «άφεση» κλπ. – προτιμώντας να θέτουν μία επεξηγηματική υποσημείωση.

Οι μεταφραστές πιστεύουν ότι οι ιεροί συγγραφείς της Καινής Διαθήκης δεν είχαν σκοπό, όταν έγραφαν τα ιερά κείμενα, να γράψουν ένα λογοτεχνικό έργο. Ο σκοπός τους ήταν να διακηρύξουν τη σωτηρία του Θεού μέσω του Υιού Του, του Ιησού Χριστού, με απλό και κατανοητό τρόπο. Ο μεγάλος «πατέρας» της Εκκλησίας άγιος Ιερώνυμος, ο οποίος μετέφρασε την Αγία Γραφή στα λατινικά, τη λεγόμενη Vulgata, έλεγε ότι σχεδόν ντρεπόταν όταν διάβαζε και σύγκρινε τα ωραία λογοτεχνικά κείμενα των αρχαίων ελλήνων ειδωλολατρών συγγραφέων με τα φτωχά ελληνικά των συγγραφέων της Καινής Διαθήκης. Η κατά λέξη μετάφραση λοιπόν αποδίδει καλύτερα την προσωπικότητα στον τρόπο έκφρασης του κάθε ιερού συγγραφέα, ενώ η νοηματική μετάφραση της «δυναμικής αντιστοιχίας», προσπαθώντας συχνά να αποδώσει εξωραϊσμένα το βιβλικό κείμενο, απαλείφει τέτοιου είδους διαφορές και αναδεικνύει περισσότερο τη λογοτεχνική ικανότητα των μεταφραστών παρά την προσωπικότητα και τις έννοιες που θέλει να εκφράσει ο κάθε ιερός συγγραφέας.

Σε όλες τις επιστήμες υπάρχει μια ειδική ορολογία για την κατανόησή τους και για την επικοινωνία μεταξύ των μελετητών τους. Όποιος ενδιαφέρεται να γνωρίσει οποιαδήποτε επιστήμη πρέπει να μάθει την ορολογία της. Κατά μείζονα λόγο, ο συνειδητός χριστιανός πρέπει να μάθει τη σημασία, την έννοια των λέξεων – «κλειδιών» που χρησιμοποιούνται στην ορολογία των ιερών κειμένων. Η γνώση αυτή είναι συνυφασμένη με τη βαθύτερη κατανόηση των πνευματικών πραγμάτων τα οποία, κατά τα λεγόμενα του αποστόλου Παύλου, «πνευματικώς ανακρίνονται» (Α΄ Κορινθίους 2:14). Τα ακόλουθα λόγια του κ. Ι. Παναγόπουλου (αναπλ. καθηγητή της θεολογικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών) από το βιβλίο του «Η νέα μετάφραση της Καινής Διαθήκης στη νεοελληνική γλώσσα», Αθήνα 1986, εκφράζουν απόλυτα τη θέση των μεταφραστών της Μεταγλώττισης: «Το βιβλικό ευαγγέλιο, για να είναι και να λειτουργεί ως ‘ευαγγέλιο’, πρέπει να εμφανιστεί στον άνθρωπο ως σκάνδαλο και μωρία, ως πρόκληση και ανακαίνιση της ανθρώπινης νοοτροπίας. Αν λοιπόν προτάξουμε την ανάγκη της λογικής κατανοήσεως του ευαγγελίου και απαιτήσουμε τη λογική αντίδραση του ανθρώπου ως του μοναδικού τρόπου οικειώσεως του ευαγγελίου, όπως θέλει η ‘δυναμική αντιστοιχία’, στην πράξη θα αναγκαστούμε να προσαρμόσουμε το σκάνδαλο του ευαγγελίου στις απαιτήσεις της ανθρώπινης λογικής και κατανοήσεως, και έτσι θα ‘κενωθεί’ ο σταυρός (Α΄ Κορινθίους 1:17) από την ανθρωπογονική του δύναμη και η πίστη από την χαρισματική και κατ’ επαγγελία φύση της (Ρωμαίους 4:14)».

Το αρχαίο κείμενο

Το αρχαίο κείμενο που χρησιμοποιήθηκε κατά βάση είναι το Κριτικό Κείμενο (από The Greek New Testament, Third Edition, corrected, εκδ. United Bible Societies). Από αυτό το κείμενο διδάσκονται την Καινή Διαθήκη όλοι οι φοιτητές των θεολογικών σχολών στην Ελλάδα. Αυτό το κείμενο σήμερα θεωρείται επιστημονικά το εγκυρότερο και το πλησιέστερο στο πρωτότυπο που έγραψαν οι θεόπνευστοι συγγραφείς.

Δεν παραβλέφτηκαν οι αποδόσεις άλλων χειρογράφων του κειμένου της Καινής Διαθήκης, όταν υπήρχαν διαφορές κάπως πιο ουσιώδεις. Επίσης σε διάφορα μέρη προτιμήθηκε η στίξη του αρχαίου κειμένου του εγκεκριμένου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, γιατί αυτή η στίξη φάνηκε στους μεταφραστές πιο συνεπής με την ιστορική και παραδοσιακή γραμμή σκέψης της Εκκλησίας. Αναλυτικά όλες οι αλλαγές που έγιναν στο αρχαίο κείμενο από το οποίο έγινε η Μεταγλώττιση σε σχέση με το ως άνω Κριτικό Κείμενο, οι οποίες κατά βάση είναι επουσιώδεις, αναφέρονται σε ειδικό έντυπο.

Ο σκοπός του έργου

Σκοπός αυτού του έργου είναι η γνώση και η δόξα του Κυρίου Ιησού Χριστού μέσω της κατανόησης του λόγου Του, η σωτηρία των ανθρώπων από την αμαρτία, η οικοδομή των πιστών της Εκκλησίας και ο ευαγγελισμός του ελληνικού έθνους στην αρχή του 21ου αιώνα.

Επίσης σκοπός είναι η παράδοση στα χέρια των Ελλήνων ενός μεταγλωττισμένου κειμένου της Καινής Διαθήκης που να σέβεται τη γλωσσική μας παράδοση, να εξυψώνει τον αναγνώστη σε ανώτερο γλωσσικό επίπεδο εμπλουτισμένο από το γλωσσικό θησαυρό των προηγουμένων εποχών, χωρίς να φτωχαίνει τη γλώσσα ή να κατεβαίνει σε φτωχότερο γλωσσικό επίπεδο.

Αναφορικά με τις λέξεις που επιλέχτηκαν στο κείμενο της Μεταγλώττισης, αποφασίστηκε να κρατηθούν όσες έχουν ελληνική ετυμολογία κατά το δυνατόν (π.χ. οικία ή οίκος και όχι σπίτι, θύρα και όχι πόρτα, ποιμένας και όχι τσοπάνης κλπ.) έστω και αν δεν είναι εύχρηστες, αρκεί να είναι γενικά κατανοητές.

Οι μεταφραστές

Στην πραγματοποίηση αυτού του έργου συνεργάστηκαν άτομα που είναι συνειδητά αναγεννημένοι χριστιανοί. Είναι καρπός θείας επιθυμίας και πολλών θυσιών – που είναι όμως μηδαμινές μπροστά στη θυσία του θείου Λυτρωτή – για τη διάδοση και τη γνώση του Λόγου του Θεού στον ελληνικό λαό.

Στην εργασία αυτή ηγήθηκε ο Σπυρίδωνας Καραλής. Περιστασιακά βοήθησαν και άλλοι συνειδητά αναγεννημένοι χριστιανοί, τους οποίους ευχαριστούμε, όπως και όλους εκείνους που έδωσαν συμβουλές και ανώνυμα συνεργάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτού του θείου έργου. Ιδιαιτέρως όμως αναπέμπουμε ευχαριστία ευγνωμοσύνης στον μεγάλο Λυτρωτή και Ποιμένα των ψυχών μας Κύριο Ιησού Χριστό, τον Υιό του Θεού, για εκείνους που καταξίωσε στην ολοκλήρωση αυτού του έργου, γιατί «τα εξουθενωμένα εξέλεξε ο Θεός, αυτά που δεν είναι τίποτα, για να καταργήσει αυτά που είναι κάτι, για να μην καυχηθεί καμιά σάρκα μπροστά στον Θεό» (Α΄ Κορινθίους 1:28,29).


Βιβλιογραφία

Tα κυριότερα βιβλία που συμβουλευτήκαμε είναι όσα αναφέρονται πιο κάτω, αλλά και πολλά άλλα που δεν αναφέρονται.

“The Greek New Testament”, K. Aland, M. Black, C. M. Martini, B. M. Metzger, A. Wikgren, publ. United Bible Societies, 3rd edition & 3rd edition corrected.

“Synopsis Quattuor Evangeliorum”, Kurt Aland, Deutsche Bibelgesellschaft Stuttgart ed. 13a revisa 1985.

“Textus Receptus”, Κείμενο της Καινής Διαθήκης.

“Novum Testamentum Grecae”, D. E. Nestle.

«Βυζαντινό Κείμενο» της Καινής Διαθήκης, Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/λεως, Αλεξάνδρεια 1910.

“The Greek New Testament” According to the Majority Text, Z. C. Hodges/A. L. Farstad, 2nd edition, publ. Thomas Nelson inc. 1985.

“A textual Commentary on the Greek New Testament”, B. M. Metzger, publ. United Bible Societies 1975.

“The Byzantine Text-Type and New Testament Textual Criticism”, H. A. Sturz, publ. Thomas Nelson 1984.

«Η Αγία Γραφή», του Αρχ. Νεόφυτου Βάμβα, εκδ. Βιβλική Εταιρεία.

«Η Νέα Διαθήκη» (Τα τέσσερα Ευαγγέλια), του Α. Πάλλη, εκδ. The Liverpool Booksellers co., LTD 1910.

«Η Καινή Διαθήκη», των Β. Βέλλα, Αρχ. Ε. Αντωνιάδη, Αμ. Αλιβιζάτου, Γερ. Κονιδάρη, εκδ. Βιβλική Εταιρεία 1967.

«Το Ευαγγέλιο στη γλώσσα του λαού», του Ν. Ψαρουδάκη, εκδ. Μήνυμα 1978.

«Η Καινή Διαθήκη μετά συντόμου ερμηνείας», του Π. Τρεμπέλα, εκδ. Σωτήρ 1985.

«Η Καινή Διαθήκη», ερμηνευτική απόδοση του Ι. Θ. Κολιτσάρα, εκδ. Ζωή 1985.

«Ο Λόγος Ζωντανός», εκδ. ΕΠΚΑ, 3η έκδοση 1988.

«Η Καινή Διαθήκη», των Σ. Αγουρίδη, Π. Βασιλειάδη, Ι. Γαλάνη, Γ. Γαλίτη, Ι. Καραβιδόπουλου, Β. Στογιάννου, εκδ. Βιβλική Εταιρεία 1985.

«Η Καινή Διαθήκη», των Γ. Γαλίτη, Ι. Καραβιδόπουλου, Ι. Γαλάνη, Π. Βασιλειάδη, εκδ. Βιβλική Εταιρεία 1989.

«Η Αγία Γραφή» - 4ος τόμος Καινή Διαθήκη. Γενική επιστασία Ν. Λούβαρη. Παράφραση Ν. Καψή, Π. Δημητρόπουλου, εκδ. Γιοβάνη.

«Η Χάρις και η Αλήθεια – Ο Κύριος Ιησούς Χριστός στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη», Γ. Ζερβόπουλος, εκδ. Ελληνικό Χριστιανικό Πρόγραμμα.

«Η Αποκάλυψη του Ιωάννη», μεταγραφή Γ. Σεφέρης, εκδ. Ίκαρος 1966.

“The Interlinear Holy Bible”, publ. J. P. Green 1980.

“The Holy Bible”, King James Version.

“The Holy Bible”, New King James Version 4th edition.

“The Holy Bible”, New International Version, International Bible Societies 1984.

“The Holy Bible”, New American Standard, publ. Cambridge University Press 1977.

“The Bible”, Revised Standard Version, publ. The British and Foreign Bible Society 1971.

“The Jerusalem Bible”, ed. Les editions du Cerf 1968.

“The Living Bible”, Paraphrase, publ. Tyndale House Publishers 1973.

“The Worrell New Testament”, publ. Gospel Publishing House 1980.

“The Amplified Bible”, publ. Zondervan Publishing House 1971.

“Jewish New Testament”, translation by David Stern. Jewish New Testament Publications, Inc. 1995.

“Jewish New Testament Commentary” by David Stern. Jewish New Testament Publications, Inc. 4th edition 1995.

“Sacra Bibbia”, ed. Paoline 1963.

La Sacra Bibbia”, di Giov. Luzzi, ed. Societa Biblica Britannica e Forestiera 1969.

“Nouveau Testament”, ed. Traduction Oecumenique de la Bible.

“Handkonkordanz” zum griechischen Neuen Testament Alfred Schmoller 1968 Wurttembergishe Bibelanstalt Stuttgart.

«Λεξικό της Καινής Διαθήκης», Μητρ. Σ. Ευστρατιάδου, Αλεξάνδρεια 1910.

«Μέγα Λεξικόν της αρχαίας ελληνικής γλώσσης», Liddell-Scott, εκδ. Σιδέρης.

«Επίτομο λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσης», του Π. Χ. Δορμπαράκη, εκδ. Εστίας 2η έκδοση 1984.

“Analytical Greek Lexicon”, publ. Bagster 1977.

“A Concise Greek-English Dictionary of the New Testament”, by B. M. Newman, publ. United Bible Societies, 4th edition.

«Υπερλεξικό», εκδ. Παγουλάτου.

«Το μεγάλο λεξικό», του Α. Γεωργοπαπαδάκου, εκδ. Μάλλιαρης-Παιδεία 1984.

«Αντιλεξικό», του Θ. Βοσταντζόγλου 1986.

«Αναλυτικό ορθογραφικό λεξικό», του Θ. Βοσταντζόγλου 1967.

“The New Bible Dictionary”, publ. Inter-Varsity Press 1978.

«Σύγχρονο ορθογραφικό-ερμηνευτικό λεξικό της ελληνικής γλώσσης», εκδ. Πρωίας.

«Λεξικό ανωμάλων ρημάτων της αρχαίας ελληνικής γλώσσης», του Ι. Ρώσση.

«Αναλυτικό λεξικό ανωμάλων ρημάτων και ονομάτων», του Δ. Βογιατζή, εκδ. Γεωργιάδη 1975.

“Smith’s Bible Dictionary”, W. Smith, publ. Hendrickson.

“Vine’s Expositor Dictionary of Biblical Words”, publ. Nelson 1985.

“Barnes’ Notes”, publ. Baker Book House.

“The New Bible Commentary – revised”, publ. Inter-Varsity Press 1970.

“A Concise Dictionary of the words in the Greek New Testament with their rendering in the authorized English version”, by James Strong, publ. Abington.

“Berry’s Greek-English New Testament Lexicon with Synonyms”, G. R. Berry, publ. Baker Book House 1897.

«Ταμείον Καινής Διαθήκης», W. Greenfield, επίτομη εκδ. Αστήρ 1947.

«Ταμείον των Αγίων Γραφών», εκδ. La Clė 1982.

«Νέο Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν της Αγίας Γραφής», Γ. Ζ. Κωνσταντινίδη, εκδ. Λόγος 1976.

«Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας», εκδ. Βιβλικό Κέντρο «Άρτος Ζωής» 1980.

«Συνοπτική Εγκυκλοπαίδεια της Αγίας Γραφής», Halley, εκδ. Λόγος 1964.

“The Life and Times of Jesus the Messiah”, Edersheim, publ. Mc Donald Publishing co

«Το Κύκνειο Άσμα της γης», Σ. Φίλος, εκδ. Πέργαμος.

“The revelation of Jesus Christ”, J. F. Walvoord publ. Moody Press 1966.

«Παύλος», J. Holzner, εκδ. Δαμασκός 1986.

“Paul, Apostle of the Free Spirit”, F. F. Bruce 1977.

«Η γλώσσα της Καινής Διαθήκης», του Λ. Χ. Φίλη, εκδ. ΟΕΔΒ 1984.

«Τα σωστά ελληνικά», του Θ. Καρζή, εκδ. Φιλιππότη 1986.

«Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας», Μ. Παπαζαφείρη, εκδ. Σμίλη.

«Γραμματική της αρχαίας ελληνικής», του Μ. Χ. Οικονόμου, εκδ. ΟΕΔΒ πρώτης Λυκείου.

«Συντακτικό της αρχαίας ελληνικής», του Α. Β. Μουμτζάκη, εκδ. ΟΕΔΒ των Α΄, Β΄ και Γ΄ Λυκείου 1984.

«Νεοελληνική Γραμματική», εκδ. ΟΕΔΒ 1984 (αναπροσαρμογή της μικρής νεοελληνικής γραμματικής του Μ. Τριανταφυλλίδη)

«Συντακτικό της νέας ελληνικής», εκδ. ΟΕΔΒ της Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου 1983.

«Συντακτικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας», Κ. Ασωπίου, εκδ. Ελληνικά Γράμματα 1858.

«Η νέα μετάφραση της Καινής Διαθήκης στη νεοελληνική γλώσσα», του Ι. Παναγόπουλου (ανάτυπο εκ του περιοδικού «Εκκλησία») 1986 τυπ/φείο της «Αποστολικής Διακονίας».

«Η μετάφραση της Καινής Διαθήκης ως θεολογικό πρόβλημα», του Ι. Παναγόπουλου (ανάτυπο εκ της «Επιστημονικής παρουσίας Εστίας Θεολόγων Χάλκης») 1987.

«Ει τον Όμηρον εκ του Ομήρου διασαφηνίζειν δέοι και την Βίβλον εκ της Βίβλου αν», του Μ. Θαβωρίτη.

«Βιβλική Εγκυκλοπαίδεια», Μ. Αγγελάτου, εκδ. Βιβλικός Σύνδεσμος.

“Dictionary of the Bible”, J. Hastings, publ. Hendrickson 1898.

“Tyntale New Testament Commentaries”, publ. Inter-Varsity Press 1984.

“The Daily Study Bible”, W. Barclay, publ. R. G. Welsh 1975.

“The Matthew Henry Commentary”, publ. Zondervan 1977.

“The Complete Biblical Library”, 1986.

“Illustrated Bible Dictionary”, general editor H. Lockyer publ. Nelson 1986.

“The Biblical Almanac”, Packer, Tenney, White, publ. Nelson 1980.

“Sketches of Jewish Social Life”, Edersheim, publ. Eerdmans 1984.

“Understanding the Times of Christ”, W. W. Menzies, Gospel Publishing House 1969.

“Insights into Bible Times and Customs”, G. C. Weiss, publ. Moody Press 1972.

“Handbbook to the Bible”, editor D. and P. Alexander, publ. Lion 1973.

“Encyclopedia of Bible Difficulties”, G. L. Archer, publ. Zondervan 1982.

“Pictorial Bible Dictionary”, general editor M. L. Tenney, publ. Zondervan 1967.

“The Words and Works of Jesus Christ”, J. D. Pentecost, publ. Zondervan 1981.

“Translator’s handbooks”, Newman and Nida publ. U.B.S.

Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2009

Εβραίους 1

ΕΒΡΑΙΟΥΣ

Ο Θεός μίλησε μέσω του Υιού του

1

Πολλές φορές[1] και με πολλούς τρόπους αφού μίλησε παλαιά ο Θεός στους πατέρες μας μέσω των προφητών, 2 στις έσχατες τούτες ημέρες μάς μίλησε μέσω του Υιού[2], τον οποίο έθεσε κληρονόμο όλων, διαμέσου του οποίου και δημιούργησε τους αιώνες[3]. 3 Αυτός, που είναι ακτινοβολία της δόξας[4] του Θεού και αποτύπωμα[5] της υπόστασής[6] του και φέρει[7] τα πάντα με το λόγο[8] της δύναμής του, αφού έκανε καθαρισμό των αμαρτιών [μέσω του εαυτού του], κάθισε στα δεξιά της Μεγαλοσύνης στους υψηλούς τόπους 4 και έγινε τόσο πολύ εξοχότερος από τους αγγέλους όσο διαφορετικότερο από αυτούς έχει κληρονομήσει όνομα[9].

Ο Υιός είναι ανώτερος από τους αγγέλους

5 Γιατί σε ποιον από τους αγγέλους είπε ποτέ ο Θεός:

Υιός μου είσαι εσύ,

εγώ σήμερα σε έχω γεννήσει;

Και πάλι:

Εγώ θα είμαι σ’ αυτόν Πατέρας,

και αυτός θα είναι σ’ εμένα Υιός;

6 Και πάλι, όταν εισαγάγει τον πρωτότοκο στην οικουμένη, λέει:

Και να τον προσκυνήσουν όλοι οι άγγελοι του Θεού.

7 Και αφενός ως προς τους αγγέλους λέει:

Εκείνος που κάνει τους αγγέλους του ανέμους[10]

και τους λειτουργούς[11] του πύρινη φλόγα.

8 Αφετέρου προς τον Υιό:

Ο θρόνος σου, Θεέ, μένει στον αιώνα του αιώνα,[12]

και το ραβδί[13] της ευθύτητας

είναι ραβδί της βασιλείας σου.

9 Αγάπησες δικαιοσύνη και μίσησες ανομία·

γι’ αυτό σε έχρισε, Θεέ, ο Θεός σου,[14]

με λάδι αγαλλίασης

περισσότερο από τους μετόχους[15] σου.

10 Και:

Εσύ αρχικά, Κύριε, τη γη θεμελίωσες,

και έργα των χεριών σου είναι οι ουρανοί.

11 Αυτοί θα χαθούν, εσύ όμως παραμένεις.

Και όλοι σαν ρούχο θα παλιώσουν,

12 και σαν μανδύα θα τους περιτυλίξεις,

σαν εξωτερικό ένδυμα επίσης θα αλλαχτούν.

Εσύ όμως είσαι ο ίδιος

και τα έτη σου δε θα τελειώσουν.

13 Και σε ποιον από τους αγγέλους έχει πει ποτέ:

Κάθου από τα δεξιά μου,

ωσότου θέσω τους εχθρούς σου

υποπόδιο των ποδιών σου;

14 Δεν είναι όλοι οι άγγελοι υπηρεσιακά[16] πνεύματα που αποστέλλονται για διακονία, για χάρη εκείνων που μέλλουν να κληρονομούν τη σωτηρία;



[1] 1 Πολλές φορές. Κείμενο: Πολυμερώς. Εννοεί: σε πολλά μέρη της ιστορίας του Ισραήλ.

[2] 2 του Υιού. Κείμενο: εν υιώ. Χωρίς άρθρο με έννοια κύριου ονόματος (Τρεμπέλας). Στα κύρια ονόματα δεν τίθεται άρθρο.

[3] 2 αιώνες. Εννοεί: το χρόνο, το χώρο και τον υλικό κόσμο. «Αιώνας είναι το συνδεδεμένο χρονικό διάστημα με την κτιστή φύση». «Σύμφωνα με μετωνυμία αναφέρεται αυτό που περιέχει αντί για το περιεχόμενο: οι αιώνες είναι ο κόσμος ή το σύνολο εκείνων που περιλαμβάνονται μέσα στο χρόνο». (Grimm από Τρεμπέλα).

[4] 3 δόξας. Αλλιώς: λαμπρότητας

[5] 3 αποτύπωμα. Κείμενο: χαρακτήρ. Εννοεί: αποτύπωμα σαν από σφραγίδα, αληθινή και πραγματική εικόνα, τέλεια έκφραση, ακριβής ομοιότητα.

[6] 3 υπόσταση. Σημαίνει: η πραγματική ουσία ή φύση κάποιου προσώπου ή πράγματος, η οποία υπάρχει ως βάση και στηρίζει την εξωτερική μορφή.

[7] 3 φέρει. Αλλιώς: βαστάζει, συγκρατεί, οδηγεί

[8] 3 λόγο. Κείμενο: ρήματι Σημαίνει: “ο λόγος που περιέχει το γεγονός που αναγγέλλει”.

[9] 4 όνομα. Εννοεί: τίτλο, θέση, βαθμό, εξουσία

[10] 7 ανέμους. Κείμενο: πνεύματα

[11] 7 λειτουργούς. Σημαίνει: δημόσιους υπηρέτες.

[12] 8 στον αιώνα του αιώνα. Σημαίνει: απολύτως αιώνια

[13] 8 ραβδί. Εννοεί: σκήπτρο

[14] 9 σε έχρισε Θεέ, ο Θεός σου Άλλη ερμηνεία: σε έχρισε ο Θεός, ο Θεός σου

[15] 9 μετόχους Εννοεί τους μετόχους στο λάδι της αγαλλίασης

[16] 14 υπηρεσιακά Κείμενο: λειτουργικά

Εβραίους 2

Η μεγάλη σωτηρία

2

ΕΒΡΑΙΟΥΣ 2

Γι’ αυτό πρέπει περισσότερο εμείς να προσέχουμε σ’ αυτά που ακούσαμε, μήπως παρασυρθούμε[1]. 2 Γιατί, αν ο λόγος που κηρύχτηκε μέσω αγγέλων επιβεβαιώθηκε και κάθε παράβαση και παρακοή έλαβε δίκαιη μισθαποδοσία[2], 3 πώς εμείς θα ξεφύγουμε αν αμελήσουμε τόσο μεγάλη σωτηρία; Η οποία, αφού άρχισε να κηρύττεται μέσω του Κυρίου, βεβαιώθηκε σ’ εμάς από εκείνους που άκουσαν, 4 επικυρώνοντας συγχρόνως με τη μαρτυρία του[3] ο Θεός, με σημεία και με τέρατα και με ποικίλες υπερφυσικές δυνάμεις και με μερισμούς εκδηλώσεων Πνεύματος Αγίου κατά τη θέλησή του.

Ο αρχηγός της σωτηρίας μας

5 Γιατί δεν υπέταξε σε αγγέλους την οικουμένη τη μελλοντική, για την οποία μιλούμε. 6 Και κάποιος διαβεβαίωσε κάπου, λέγοντας:

Τι είναι ο άνθρωπος ώστε να τον θυμάσαι

ή ο γιος του ανθρώπου

ώστε να τον επισκέφτεσαι[4];

7 Τον ελάττωσες λίγο πιο κάτω[5] από τους αγγέλους,

με δόξα και τιμή τον στεφάνωσες,

[και τον κατάστησες κυρίαρχο

πάνω στα έργα των χεριών σου].

8 Τα πάντα υπέταξες κάτω από τα πόδια του.

Γιατί, με το να υποτάξει σ’ αυτόν τα πάντα, τίποτα δεν άφησε σ’ αυτόν ανυπότακτο. Τώρα, όμως, δε βλέπουμε ακόμα σ’ αυτόν τα πάντα υποταγμένα. 9 Αλλά βλέπουμε τον Ιησού, που ήταν ελαττωμένος λίγο πιο κάτω[6] από τους αγγέλους, για να γευτεί θάνατο για καθέναν με τη χάρη του Θεού, εξαιτίας του παθήματος του θανάτου, να είναι στεφανωμένος με δόξα και τιμή.

10 Γιατί έπρεπε Αυτός, για τον οποίο τα πάντα και μέσω του οποίου τα πάντα υπάρχουν, να τελειοποιήσει[7] διαμέσου των παθημάτων τον αρχηγό της σωτηρίας τους, για να οδηγήσει πολλούς γιους στη δόξα. 11 Επειδή και αυτός που αγιάζει και εκείνοι που αγιάζονται προέρχονται από Έναν όλοι. Γι’ αυτόν το λόγο δεν ντρέπεται να τους καλεί αδελφούς, 12 λέγοντας:

Θα αναγγείλω το όνομά σου στους αδελφούς μου,

στο μέσο εκκλησίας[8] θα σε υμνήσω.

13 Και πάλι:

Εγώ θα έχω πεποίθηση σε Αυτόν.

Και πάλι:

Ιδού εγώ και τα παιδιά που μου έδωσε ο Θεός.

14 Επειδή, λοιπόν, τα παιδιά έχουν συμμετάσχει σε αίμα και σάρκα, και αυτός παραπλήσια μετείχε από τα ίδια, ώστε μέσω του θανάτου να καταργήσει[9] αυτόν που έχει την εξουσία[10] του θανάτου, τουτέστι το Διάβολο, 15 και να απαλλάξει αυτούς, όσοι από το φόβο του θανάτου ήταν υποδουλωμένοι σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. 16 Γιατί, αναμφίβολα, δε βοηθάει αγγέλους, αλλά απογόνους του Αβραάμ βοηθάει.[11] 17 Συνεπώς, όφειλε σε όλα να ομοιωθεί με τους αδελφούς του, για να γίνει ελεήμονας και πιστός αρχιερέας στα πράγματα που αφορούν το Θεό, με σκοπό να εξιλεώνει[12] τις αμαρτίες του λαού. 18 Γιατί, σε αυτό που έχει πάθει ο ίδιος όταν πειράχτηκε, δύναται να βοηθήσει αυτούς που πειράζονται.



[1] 1 παρασυρθούμε Εννοεί: να παρασυρθούμε από το ρεύμα του κόσμου και να ξεπέσουμε, να γλυστρίσουμε, να παρεκκλίνουμε. Κείμενο: παραρυώμεν. Ρήμα παραρρέω. Λέγεται για πλοίο, το οποίο στερείται έρμα (σαβούρα) και δεν μπορεί να κυβερνηθεί, γι’ αυτό παρασύρεται από τα κύματα.

[2] 2 μισθαποδοσία Σημαίνει: απόδοση μισθού, αμοιβή. Εδώ εννοεί τιμωρία.

[3] 4 επικυρώνοντας ... μαρτυρία του Κείμενο: συνεπιμαρτυρούντος

[4] 6 επισκέφτεσαι Αλλιώς: επιτηρείς, προσέχεις

[5] 7 λίγο πιο κάτω Κείμενο: βραχύ τι Άλλη ερμ.: για λίγο χρόνο πιο κάτω

[6] 9 λίγο πιο κάτω. Βλέπε υποσ. στίχος 7.

[7] 10 να τελειοποιήσει. Άλ.ερμ. να τον καθιερώσει ως ιερέα Κείμενο: τελειώσαι. Βλέπε από τη μετάφραση των Ο’ Έξοδος 29:35, Λευιτικό 8:33. Εδώ το ρήμα “τελειόω” έχει την ένοια του "καθιερώνω κάποιον ως ιερέα". (Στέργιος Σάκκος. Περί της μεταφράσεως της Κ.Δ. τόμος Α΄).

[8] 12 εκκλησίας Σημαίνει: συνάθροισης

[9] 14 καταργήσει. Αλλιώς: αδρανοποιήσει, αχρηστέψει

[10] 14 εξουσία Κείμενο: κράτος

[11] 16 Άλλη ερμηνεία: Γιατί αναμφίβολα δεν παίρνει τη φύση αγγέλων, αλλά παίρνει τη φύση των απογόνων του Αβραάμ.

[12] 17 εξιλεώνω Σημαίνει: καταπραΰνω, εξευμενίζω την οργή του Θεού. Κείμενο: ιλάσκεσθαι

Εβραίους 3

Ο Ιησούς ανώτερος του Μωυσή

3

ΕΒΡΑΙΟΥΣ 3

Συνεπώς, αδελφοί άγιοι, μέτοχοι επουράνιας κλήσης, κατανοήστε τον απόστολο και αρχιερέα της ομολογίας μας, τον Ιησού, 2 ο οποίος είναι πιστός σ’ Αυτόν που τον έκανε έτσι, όπως ήταν και ο Μωυσής σε όλο τον οίκο του Θεού. 3 Γιατί αυτός έχει αξιωθεί περισσότερη δόξα παρά ο Μωυσής, καθόσον περισσότερη τιμή από τον οίκο έχει εκείνος που τον κατασκεύασε. 4 Γιατί κάθε οίκος κατασκευάζεται από κάποιον, αλλά εκείνος που κατασκεύασε τα πάντα είναι ο Θεός. 5 Και αφενός ο Μωυσής ήταν πιστός σε όλο τον οίκο του Θεού ως υπηρέτης, για να μαρτυρεί εκείνα που θα λέγονταν, 6 αφετέρου ο Χριστός είναι πιστός ως Υιός στον οίκο του. Αυτού οίκος είμαστε εμείς, αν βέβαια κατέχουμε την παρρησία[1] και το καύχημα της ελπίδας [μέχρι το τέλος σταθερή].

Ανάπαυση Σαββάτου για το λαό του Θεού

7 Γι’ αυτό, καθώς λέει το Πνεύμα το Άγιο:

Σήμερα, αν ακούσετε τη φωνή του,

8 μη σκληρύνετε τις καρδιές σας

όπως όταν με παραπικράνατε,[2]

κατά την ημέρα του πειρασμού μέσα στην έρημο,

9 όπου με πείραξαν οι πατέρες σας με δοκιμασία

και είδαν τα έργα μου 10 σαράντα έτη.

Γι’ αυτό αγανάκτησα με τη γενεά αυτήν

και είπα: «Πάντα πλανιούνται στην καρδιά,

και αυτοί δε γνώρισαν τις οδούς μου».

11 Ώστε ορκίστηκα μέσα στην οργή μου:

«Δεν θα εισέλθουν στην ανάπαυσή μου».

12 Προσέχετε, αδελφοί, μήπως υπάρχει μέσα σε κάποιον από εσάς μια άπιστη καρδιά κακή, που θα γίνει με το να αποστατήσει[3] από το ζωντανό Θεό. 13 Αλλά προτρέπετε ο ένας τον άλλο κάθε ημέρα, μέχρις ότου λέμε το “σήμερα”, για να μη σκληρυνθεί κανείς από εσάς από την απάτη της αμαρτίας 14 – γιατί έχουμε γίνει μέτοχοι του Χριστού, αν βέβαια κατέχουμε την αρχική μας πεποίθηση[4] μέχρι το τέλος σταθερή – 15 καθώς λέγεται:

Σήμερα, αν ακούσετε τη φωνή του,

μη σκληρύνετε τις καρδιές σας

όπως όταν με παραπικράνατε.

16 Γιατί ποιοι Τον παραπίκραναν αν και άκουσαν; Μήπως δεν ήταν όλοι εκείνοι που εξήλθαν από την Αίγυπτο μέσω του Μωυσή; 17 Και με ποιους αγανάκτησε σαράντα έτη; Όχι μ’ εκείνους που αμάρτησαν, των οποίων τα νεκρά σώματα έπεσαν στην έρημο; 18 Και για ποιους ορκίστηκε πως δε θα εισέλθουν στην ανάπαυσή του παρά για εκείνους που απείθησαν; 19 Και βλέπουμε ότι δεν μπόρεσαν να εισέλθουν λόγω απιστίας.



[1] 6 παρρησία Αλλιώς: θάρρος

[2] 8,15 όταν με παραπικράνατε Κείμενο: εν τω παραπικρασμώ. Άλλη ερμ.: κατά τη διάρκεια της μεγάλης πικρίας (ή της ανταρσίας)

[3] 12 μια άπιστη καρδιά κακή, που θα γίνει με το να αποστατήσει. Άλ. ερμ. μια άπιστη καρδιά κακή, ώστε να αποστατήσει

[4] 14 την αρχική μας πεποίθηση (βλέπε Εβρ. 11:1). Κείμενο: την αρχήν της υποστάσεως. Άλλες ερμηνείες: υπομονή, εμπιστοσύνη, τόλμη, θάρρος, σταθερότητα.

Flagcounter

free counters
Web stats powered by en.ninestats.com

Map IP Address
Powered byIP2Location.com